Nowy system monitoringu na przejazdach kolejowych – UTK wprowadza zmiany

Opublikowano:
Ostatnia aktualizacja:

Nowy system monitoringu na przejazdach kolejowych – UTK wprowadza zmiany

Będzie nowy bat na kierowców łamiących przepisy na przejazdach kolejowych. Urząd Transportu Kolejowego zainstaluje nowy system monitorigu.

Nowa strategia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – monitoring wizyjny

W obliczu rosnącej liczby wypadków na przejazdach kolejowych, Urząd Transportu Kolejowego zdecydował się skonfrontować z tym problemem poprzez wprowadzenie nowoczesnego systemu monitoringu, który działa automatycznie, bez udziału człowieka. Celem tego innowacyjnego rozwiązania jest skuteczne dyscyplinowanie kierowców łamiących przepisy oraz poprawa ogólnego bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. W ramach tego systemu, zaawansowane kamery wizyjne zostaną rozmieszczone na strategicznych punktach przejazdów kolejowych. Algorytmy mają analizować strumienie obrazu, identyfikując wszelkie przypadki łamania przepisów, takie jak nieprzestrzeganie nakazu zatrzymania się przed przejazdem.

W momencie zanotowania naruszenia, system automatycznie rejestruje zdarzenie, uwzględniając różne kąty i perspektywy kamer w celu uzyskania kompleksowego obrazu sytuacji. Dodatkowo system odczyta tablice rejestracyjne pojazdów uczestniczących w incydencie. Ważnym elementem funkcji tego systemu jest automatyczne przekazywanie zgromadzonych danych do operatora. Identyfikowane informacje, takie jak numer rejestracyjny, data, i godzina zdarzenia, są przekazywane operatorowi systemu, który ma dostęp do bazy danych pojazdów. To umożliwia szybką identyfikację właścicieli i kierowców pojazdów.

Zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych

W 2023 roku wzrosła liczba wypadków kolejowych, szczególnie na przejazdach kolejowo-drogowych. Urząd Transportu Kolejowego podjął kroki w celu zapobiegania tego typu zdarzeniom. Prezes UTK, Ignacy Góra, zaproponował montaż kamer monitorujących na przejazdach kategorii D, aby zidentyfikować i dyscyplinować nieodpowiedzialnych kierowców. Celem jest instalacja monitoringu na 500 najbardziej niebezpiecznych przejazdach.

Wskaźnik bezpieczeństwa na kolei pozostał na podobnym poziomie przez ostatnie kilka lat. W 2023 roku wskaźnik ten wyniósł 2,05 %. Chociaż liczba zdarzeń jest stabilna, wypadki z udziałem stron trzecich, mających miejsce na przejazdach, wzrosły do 189 w porównaniu do 181 w roku 2022.

  • Wypadków spowodowanych przez system kolejowy: 145 (W 2022 r. - 147)
  • Wypadków z udziałem stron trzecich: 420 (W 2022 r. - 370)

Ignacy Góra podkreśla, że działania na rzecz bezpieczeństwa są konieczne i to właśnie kamery mają wprowadzić niezbędną kontrolę nad sytuacją. Przewiduje się, że dzięki wprowadzeniu monitoringu liczba wypadków na przejazdach kolejowych znacznie spadnie, z około 190 do kilkudziesięciu rocznie, znacząco zwiększając tym samym bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i personelu kolejowego.

Planowane inwestycje w monitoring na przejazdach kolejowo-drogowych mają nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo, ale również wpłynąć na świadomość kierowców i zmniejszyć liczbę wypadków. Kamery stają się nowym ‘batem’ dla osób łamiących przepisy, co ma sprawić, że polskie przejazdy kolejowe staną się bezpieczniejsze.

Liczba wyświetleń: 227



Wyszukaj dodatkowe informacje:

Inne serwisy
  • UBEZPIECZENIA
  • Portal o ZUS